Minäpä olen hiljaiselänyt hetken tämän painonpudotusprojektini kanssa. En ole uskaltanut tulla tänne hehkuttamaan "kuulkaas, mie oon aloittanut laskemaan kaloreita onnistuneesti ja liikkunut myös!" -tyylillä, sillä joka kerran, kun niin olen tehnyt, on intoni laskenut yhtä nopeasti kuin alkoikin ja olen palannut takaisin sohvannurkkaan mässyttämään.

No, päätin kuitenkin, että blogiparkani pitää herätellä taas henkiin, vaikka mitään uutta tai ihmeellistä sanottavaa minulla ei olisikaan. Itsellenihän minä kirjoitan. Jos joku muu sattuu saamaan minun paskanjauhannastani jotakin irti, niin se on sitten vaan bonusta.

Tilanne on hetkellisestä ryhdistäytymisestä huolimatta melko lohduton. Paino ei ole lähtenyt putoamaan ihan niin nopeaa vauhtia, kuin kärsimätön luonteeni olisi toivonut. Viikonlopun mittainen repsahdus takana: kosteat illat ja liikkumattomuus muodostavat huonon yhtälön. Pääasia kait, että repsahtelu saatiin tällä kertaa kuriin ja ruotuun on palattu, taas kerran.

Yritämme ystävättäreni kanssa nostaa hieman motivaatiotasoamme painonpudotukseen. Kirjasimme ylös lähtöpainot tavoitteenamme pudottaa yhteensä 40 kiloa. Kun tavoite on saavutettu, lähdemme yhdessä kylpylälomalle. Se, että missä suhteissa tuo pudotus jakautuu, on sitten eri asia. Lisäksi sovimme viikottaisista "liikuntarasteista", jotta näitä sieviä pieniä ahtereitamme tulisi myös liikutettua. Ajatus lähti Pikkupaksun liikuntarasteista, että terveiset vaan sinne ja kiitos. Meillä idea toimii näin: puolen tunnin liikunnasta saa yhden rastin ja rasteja pitää kerätä viikossa kolme sakkorangaistuksen uhalla. Jokaisesta puuttuvasta rastista on sakoksi määrätty 5 euroa, eli maksimissaan viikottainen sakko voi olla 15 euroa. Sakot kartuttavat sisareni polttarirahastoa, mutta toistaiseksi rahasto ei liikkumattomuuden takia ole kasvanut. Kummasti tuo pieni "pakko" on innostanut liikkumaan. Vaikka eipä sillä, into liikkua on pysynyt yllä hyvin ilmankin -toistaiseksi. Joka päivä on tullut harrastettua jotakin liikuntaa, ainakin vähän. Ja toissa viikolla kalorilaskuri kertoi minun saaneen viikon teholiikunnat täyteen! Pienet sille.

Hieman odottavaisin mielin tässä jatkan projektiani, hiljaa hyvä tulee. Minun pitää opetella olemaan kärsivällisempi: kyllä ne tulokset alkavat näkyä aikanaan, pakkohan niiden on?